Koffers kwijt

geplaatst in: Geen categorie | 0

‘Intussen weten wij dat voor wie God liefhebben, alles zich ten goede keert.’

Romeinen 8:28

Beste allemaal,

De laatste paar weken in Nederland waren vrij hectisch. En nu hebben we hier in de eerste week in Ghana onverwacht een verplichte vakantieweek moeten nemen! Gisteravond zijn we uiteindelijk toch nog op onze eindbestemming aangekomen; slechts 4 dagen later dan gepland… Laten we beginnen bij het begin.

Het is maandagochtend 1 oktober 4.45 uur a.m. Vluchtnummer VS657 van Virgin Atlantic komt aan op Kotoka International Airport in Accra, Ghana. We hadden in Londen ternauwernood onze aansluiting gehaald en gedurende de vlucht nauwelijks geslapen. We lopen met ons brakke hoofd langs de douane en blijkbaar is alles in orde, want we worden doorgelaten. We wachten naast de bagageband op onze vertrouwde koffers… Gelukkig hebben we onze gitaar mee mogen nemen… Maar waar blijven die koffers nou? Helaas komen we, samen met twee andere Nederlanders tot de conclusie dat onze koffers in Londen zijn blijven staan. Oei… en we moeten om 7.15 u doorvliegen naar Tamale..!

Op naar de bagage-claim-balie… “ja och, vervelend, ja, morgenochtend om 7 uur bellen of het al is aangekomen met de volgende vlucht, nee, kan ook 5 dagen duren…”

Op naar de Virgin Atlantic-balie… “ja och, vervelend, nee, wij betalen niets, wij zorgen alleen dat de bagage nog komt, morgen om 9 uur bellen of ze er zijn, nee, Britisch Airways is de schuldige. Nee, die is er pas om 15.00 u vanmiddag…

Wachten… wachten… Op naar de Britisch Airways-balie: “ja och, vervelend, nee, wij zijn pas om 17.00 u klaar met overdragen, nee, sorry”

Terug naar de Britisch-Airways-balie: “ja och, vervelend, nee, dat is de verantwoordelijkheid van Virgin Atlantic, maar die zijn er nu niet meer. Nee, kom morgen maar terug.”

Moet ik dan op het vliegveld slapen? …

Gelukkig moest Rahman van Project Share ‘toevallig’ in Accra zijn en kon hij regelen dat we geld konden pinnen, eten en een slaapplaats kregen. Hij zou vrijdag weer terugvliegen naar Tamale en we zouden met hem samen kunnen reizen.

Volgende dag ons ticket naar Tamale omgeboekt, Virgin Atlantic nog even lastig gevallen met ons probleem en onze koffers gelukkig weer op kunnen halen. Heb je ineens 2,5 dag over!

Toen maar besloten om daar dan maar van te genieten. Dus we zijn op het strand geweest bij Accra, en heen en weer naar Cape Coast gereisd om daar te genieten van het palmbomen-strand. En een meer dan 500 jaar oud fort in Elmina bezocht, wat met name bekend/berucht is geworden door de slavenhandel.

Inmiddels zijn we dus aangekomen in Gushegu, Noord-Ghana. Het is hier erg warm en vochtig en het is echt nog even acclimatiseren. ‘s avonds om 8 uur ben je doodop en ‘s ochtends om 7 uur klaarwakker. Zelfs met 2,5 liter drinken hoef je maar twee keer op een dag naar de toilet, omdat je de rest uitzweet. De vertrouwde salamanders en hagedissen zijn er weer, al moeten we hier wat meer oppassen voor de giftige slangen in de tuin.

Het landschap is hier nu prachtig. Vanwege het regenseizoen dat op z’n eind loopt, is alles levendig groen, gecombineerd met donkerrode aarde.

De mensen hier leven voornamelijk in ronde lemen huisjes met rieten daken, die in een cirkel staan met lemen muren ertussen.

Komende week hopen we aan de slag te kunnen. Daarover meer in de volgende update!